keskiviikko 6. helmikuuta 2013

Lisää ominaisuuksia

Pyrkijä sähköpyörän esite (netissä) on varsin vaatimaton, eikä sisällä kaikkia ominaisuuksia. Pikku hiljaa niitä tulee vastaan käyttötilanteissa. Kun pyörää korjattiin ilmeni, että jarrukahvoissa on myös virtakytkimet. Tietenkin on, ilman niitä ajo saattaisi olla vaarallista. Esite ei vaan kerro niistä mitään. Huomasin pian, miten ominaisuutta voi käyttää. Jos haluaa katkaista sähkövedon nopeasti, voi painaa jarrukahvaa kevyesti, jolloin veto katkeaa mutta jarrutus ei ala. Tämä on hyvin käyttökelpoinen ominaisuus kaupunkiajossa.

Satulaa säätäessäni huomasin, että putkessa on jousi. Satula siis joustaa painon alla. Pyörässähän on jousitus edessä mutta ei takana. Satulan istuinosan alla on myös jouset. Ne eivät ole perinteiset kierrejouset vaan jonkinlaiset kumipallot. Mieleen nousee vanha Mini (auto), jossa ensin oli nestejousitus ja myöhemmin kumijouset.
Sähköpyörän satula voi ainakin kaupunkiajossa olla tavallista matalammalla. Tämä parantaa tasapainoa ja helpottaa pysähtelyä liikennevaloissa ja suojateillä.

Ajaminen sähköpyörällä on vähän erilaista kuin tavallisella mankellilla. Jos taas käytän autovertausta, niin ajo on vähän kuin kaksitahtisella Saab 95:llä. Toivottavasti muistin mallinumeron oikein. Joka tapauksessa vanhassa "kajakkikaksikossa" oli vapaakytkin, joten ensin otettiin vauhtia ja sitten köröteltiin hetken matkaa "isännän vaihteella". Polkupyörässähän vapaakytkin on ollut aikojen alusta vakiona (pl. nämä isopyöräiset).

Akulla pitäisi esitteen mukaan päästä jopa 80 km/lataus, mutta ainakin pakkaskelillä tuo on toiveajattelua ja totuus lienee alle 40 km. Kaupunkiajossa tuo riittää mainiosti, mutta akun käyttöikää talviajo kyllä varmasti laskee. Akkutekniikka on nopeasti kehittyvä ala ja pyöräni Litium ioni akkukaan ei ole aivan viimeistä tekniikkaa.

Hyvä kiihtyvyys on ehkä ensimmäinen ja merkittävin tunne sähköpyörällä ajellessa. Pyöräteiden liikennevaloissa ruuhka-aikaan saa varoa edellä pyöräilijöitä, jotka tulevat kiihdytysvaiheessa yllättäen perä edellä vastaan. Liikaa intoa pitää välillä tietoisesti hillitä, jotta ei herätä kanssapyöräilijöitten agressioita. "Sähköpyörä lähtee kuin hauki kaislikosta".

Vaikka säädin etujouset mahdollisimman pehmeiksi, on haarukka pakkasessa aivan yksipuinen. Seuraavaksi siis säädin eturenkaan painetta. Rengaskoko on suuri (valitettavasti en muista kokoa), joten se sallii melko alhaisenkin paineen. Pyörän käytös muuttui oleellisesti rauhallisemmaksi, kun eturengas lakkasi nypyttämästä jokaisessa pikku kuopassa. Samalla pito parani merkittävästi liukkaalla ja lumessa.

Odottelen auringon kaaren kohoamista ja kelien lämpenemistä, jotta voi ruveta tekemään pidempiä lenkkejä sähköpyörälläni. Talitiaiset ovat jo ruvenneet laulamaan lupaavasti ennustaen kevään tuloa. Luin äsken hiuksia nostattavan jutun tappajatiaisista, jotka kuulemma vainoavat lintulaudoilla pienempiä lintuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti